Thursday, 14 December 2017

Un utsläpps handel systemet


Parter med åtaganden enligt Kyotoprotokollet Bilaga B-parter har accepterat mål för begränsning eller minskning av utsläpp Dessa mål anges som utsläppsnivåer eller tilldelade belopp under åtagandeperioden 2008-2012. De tillåtna utsläppen är uppdelade i tilldelade antal enheter AAU. Utsläppshandeln enligt artikel 17 i Kyotoprotokollet tillåter att länder som har utsläppsenheter förutom - utsläpp tillåter dem men inte används - att sälja denna överskottskapacitet till länder som överstiger deras mål. Således skapades en ny vara i form av utsläppsminskningar eller borttagningar Eftersom koldioxid är den huvudsakliga växthusgasen, talar folk helt enkelt om handel med kol. Carbon spåras nu och handlas som alla andra råvaror. Detta kallas kolmarknaden. Övriga handelsenheter på kolmarknaden. för att ta itu med den oro som parterna kunde överdriva enheter, och därefter inte kunna uppfylla sina egna utsläppsmål, krävs varje part att behålla en reserv av ERUs, CERs, AAUs och eller RMUs i sitt nationella register. Denna reserv, kallad förpliktelsereserven, bör inte falla under 90 procent av partens tilldelade belopp eller 100 procent av fem gånger senast Uppskattad inventering, beroende på vilken som är lägst. Relationer till inhemska och regionala utsläppshandelssystem. System för handel med utsläppsrätter kan upprättas som klimatpolitiska instrument på nationell nivå och regional nivå. Enligt sådana system fastställer regeringar utsläppsförpliktelser som ska uppnås av de deltagande enheterna. EU: s system för handel med utsläppsrätter är den största i drift. Beslut 11 CMP 1 om metoder, regler och riktlinjer för utsläppshandel enligt artikel 17 i Kyotoprotokollet. Beslut 13 CMP 1 om regler för redovisning av tilldelade belopp enligt artikel 7 4 i Kyotoprotokollet mer. EU: s utsläppshandelssystem EU ETS. EU: s emissionshandelssystem EU ETS är en hörnsten i EU: s politik att c ombat klimatförändringar och dess nyckelverktyg för att minska utsläppen av växthusgaser kostnadseffektivt Det är världens första stora kolmarknad och är fortfarande den största. Operates i 31 länder, alla 28 EU-länder plus Island, Liechtenstein och Norway. limits utsläpp från mer än 11 000 tunga energianvändande anläggningar kraftverk industrianläggningar och flygbolag som verkar mellan dessa länder. Täcker cirka 45 av EU: s växthusgasutsläpp. Ett lock och handelssystem. EU: s europeiska system för handel med utsläppsrätter arbetar enligt principen om handel och handel. Den totala mängden vissa växthusgaser som kan släppas ut av anläggningar som omfattas av systemet. Kepsen sänks med tiden så att totala utsläppen minskar. Med huven får företagen eller köper utsläppsrätter som de kan handla med varandra efter behov. De kan köpa även begränsade mängder internationella krediter från emissionsbesparande projekt runt om i världen Gränsen på det totala antalet tillgängliga utsläpp garanterar att de har en va Efter varje år måste ett företag överge tillräckligt med utsläppsrätter för att täcka alla sina utsläpp, annars kommer böter att åläggas Om ett företag minskar sina utsläpp kan det hålla reservtilläggen för att täcka sina framtida behov eller sälja dem till ett annat företag som är kort av utsläppsrätter. Träning ger flexibilitet som säkerställer att utsläppen skärs, där det kostar minst att göra. Ett robust koldioxidpris främjar också investeringar i ren teknik med låga koldioxidutsläpp. Kärnfunktionerna i fas 3 2013-2020. EU: s utsläppsrätter är nu i sin tredje fas som skiljer sig avsevärt från fas 1 och 2. De viktigaste förändringarna är. En enda EU-täckande utsläppsruta på utsläpp gäller i stället för det tidigare systemet med nationella caps. Auctioning är standardmetoden för fördelning av utsläppsrätter i stället för fri tilldelning och harmoniserad fördelning regler gäller för utsläppsrätterna som fortfarande ges bort gratis. Mer sektorer och gaser ingår.300 miljoner utsläppsrätter avsatta i New Entrants Reserve för att finansiera utplaceringen av innovativ förnybar energi t tekniker och kolupptagning och lagring genom NER 300-programmet. Sektorer och gaser som omfattas. Systemet omfattar följande sektorer och gaser med fokus på utsläpp som kan mätas, rapporteras och verifieras med hög noggrannhet. Koldioxid CO 2 från. kraft och värmeproduktion. energiintensiva industrisektorer, inklusive oljeraffinaderier, stålverk och produktion av järn, aluminium, metaller, cement, kalk, glas, keramik, massa, papper, kartong, syror och bulk organisk kemikaliemässig luftfart. kväveoxid N 2 från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyoxylsyror och glyoxalperperfluorkolväten PFC från aluminiumproduktion. Participation i EU ETS är obligatorisk för företag inom dessa sektorer, men i vissa sektorer ingår endast anläggningar över en viss storlek. Säkra småinstallationer kan uteslutas om regeringar inrättar skatte - eller andra åtgärder som kommer att minska deras utsläpp med motsvarande belopp. inom luftfartssektorn, till och med 2016 gäller EU-systemet för utsläppsrätter Flygningar mellan flygplatser i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES. Avtagande utsläppsminskningar. EU: s emissionshandelsavtal har visat att det är ett pris på kol och handel där det kan fungera. Utsläpp från anläggningar i systemet faller som avsedda med cirka 5 jämfört med början av fas 3 2013 se siffror 2015. Under 2020 kommer utsläppen från de sektorer som omfattas av systemet att vara 21 lägre än 2005. Utveckla kolmarknaden. Inför 2005 är EU ETS världens första och största internationella system för handel med utsläppsrätter , som står för drygt tre fjärdedelar av internationell kolhandel. EU: s ETS är också inspirerande för utsläppshandeln i andra länder och regioner. EU syftar till att koppla EU: s ETS till andra kompatibla system. EU: s ETS-lagstiftning. Karbonmarknadsrapporter. Revidering av EU: s system för handel med utsläppsrätter för fas 3.Legislativ historia av direktiv 2003 87 EC. Work före kommissionens förslag till förslag till förslag från oktober 2001: s yttrande om behandlingen av förslaget i rådet och parlamentet inklusive rådets gemensamma ståndpunkt. Öppna alla frågor. Frågor och svar på det reviderade EU: s utsläppshandelssystem december 2008. Vad är syftet med utsläppshandeln. Syftet med EU: s system för handel med utsläppsrätter är att hjälpa EU: s medlemmar Staterna uppnår sina åtaganden att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Att tillåta deltagande företag att köpa eller sälja utsläppsrätter innebär att utsläppsminskningar kan uppnås åtminstone kostnaden. EU: s ETS är hörnstenen i EU: s strategi för att slåss klimatförändringar Det är det första internationella handelssystemet för koldioxidutsläpp i världen och har varit i drift sedan 2005. Från och med den 1 januari 2008 gäller det inte bara de 27 EU-medlemsstaterna utan även de övriga tre medlemmarna i Europeiska ekonomiska Område Norge, Island och Liechtenstein Det omfattar för närvarande över 10 000 installationer inom energi och industrisektorer som gemensamt ansvarar för nästan hälften av EU s utsläpp av CO2 och 40 av dess totala utsläpp av växthusgaser Ett ändringsförslag till EU: s emissionshandelsdirektiv som godkändes i juli 2008 kommer att medföra luftfartssektorn i systemet från 2012. Hur fungerar utsläppshandeln. EU: s system för handel med utsläppsrätter är ett täcknings - och handelssystem , det vill säga det hänger samman med den totala utsläppsnivån men tillåter inom ramen för systemet att deltagare i systemet köper och säljer utsläppsrätter som de behöver. Dessa utsläpp är den gemensamma handelsvalutan i systemets hjärta. Ett bidrag ger innehavaren rätten att avge ett ton CO2 eller motsvarande mängd annan växthusgas. Capen på det totala antalet utsläppsrätter skapar knapphet på marknaden. Under den första och andra handelsperioden enligt systemet hade medlemsstaterna att utarbeta nationella tilldelningar planerar nationella handlingsplaner som bestämmer deras totala utsläpp av utsläpp av utsläppsrätter och hur många utsläppsrätter som varje anläggning i deras land mottar. Vid slutet av varje år måste anläggningar överlämningsbidrag motsvara t o deras utsläpp Företag som håller sina utsläpp under nivån på utsläppsrätterna kan sälja sina överskjutande utsläppsrätter De som står inför svårigheter att hålla sina utsläpp i linje med sina utsläppsrätter har val mellan att vidta åtgärder för att minska sina egna utsläpp, såsom att investera i effektivare teknik eller använder mindre koldioxidintensiva energikällor eller köper de extra kvoter som de behöver på marknaden eller en kombination av de två sådana valen kommer sannolikt att bestämmas av relativa kostnader. På så sätt minskar utsläppen varhelst det är mest kostnadseffektivt att göra så. Hur länge har EU ETS fungerat. EU: s ETS lanserades den 1 januari 2005 Den första handelsperioden löpte i tre år till slutet av 2007 och var en inlärning genom att göra fas för att förbereda sig för den avgörande andra handelsperioden. handelsperioden började den 1 januari 2008 och löper i fem år fram till slutet av 2012 Betydelsen av den andra handelsperioden beror på att den sammanfaller med e första åtagandeperioden i Kyotoprotokollet, under vilken EU och andra industriländer måste uppfylla sina mål för att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser. För den andra handelsperioden har EU: s utsläpp av utsläpp av utsläpp varit begränsat till cirka 6 5 under 2005 års nivåer för att säkerställa att EU som helhet, och medlemsstaterna individuellt, levererar sina Kyoto-åtaganden. Vilka är de viktigaste lärdomarna av erfarenheten hittills. EU: s ETS har satt pris på kol och visat att handel med utsläpp av växthusgaser fungerar Den första handelsperioden framgångsrikt etablerat den fria handeln med utsläppsrätter i hela EU, inrätta den nödvändiga infrastrukturen och utveckla en dynamisk kolmarknad. Miljömässiga fördelar i den första fasen kan vara begränsade på grund av överdriven fördelning av utsläppsrätter i vissa medlemsstater och vissa sektorer, främst beroende på till ett beroende av utsläppsprognoser innan verifierade utsläppsdata blev tillgängliga under EU ETS när publiceringen av verifierad Utsläppsdata för 2005 lyfte fram denna överallokering, reagerade marknaden som förväntas genom att sänka marknadspriset på utsläppsrätter. Tillgången till verifierade utsläppsdata har gjort det möjligt för kommissionen att se till att kappan på nationella anslag under andra fasen fastställs till en nivå som ger upphov till verkliga utsläppsminskningar. Utan att understryka behovet av verifierade data har erfarenheten hittills visat att större harmonisering inom EU: s system för utsläppsrätter är absolut nödvändigt för att EU ska uppnå sina utsläppsminskningsmål åtminstone kostnad och med minimala konkurrenssnedvridningar. Behovet För mer harmonisering är det tydligast med hänsyn till hur kappan på de totala utsläppsrätterna fastställs. De två första handelsperioderna visar också att väldigt olika nationella metoder för fördelning av utsläppsrätter till anläggningar hotar rättvis konkurrens på den inre marknaden. Dessutom kommer större harmonisering, förtydligande och förfining behövs med avseende på systemets omfattning, tillgång till krediter från utsläppsminskningsprojekt utanför EU, villkoren för att koppla EU: s utsläppsrätter till utsläppshandelssystem på annat håll och övervaknings-, kontroll - och rapporteringskrav. Vilka är de viktigaste förändringarna i EU: s emissionshandelsordning och när kommer de att tillämpas. De överenskomna konstruktionsförändringarna kommer att gälla från och med den tredje handelsperioden, dvs. januari 2013. Förberedande arbete kommer att inledas omedelbart, men de gällande reglerna kommer inte att ändras till januari 2013 för att säkerställa att lagstadgad stabilitet upprätthålls. EU: s ETS under tredje perioden kommer att vara ett effektivare, mer harmoniserat och rättvisare system. Ökad effektivitet uppnås med en längre handelsperiod 8 år istället för 5 år, en robust och årligen minskande utsläppstak 21 minskning 2020 jämfört med 2005 och en väsentlig ökning av mängden auktionering från mindre än 4 i fas 2 till mer än hälften i fas 3.Mer harmonisering har avtalats på många områden, bland annat med avseende på cap-setting a n EU-täckande lock i stället för nationella kapslar i fas 1 och 2 och reglerna för övergångsfri fördelning. Systemets rättvisa har ökat avsevärt genom övergången till EU-omfattande regler för fri fördelning för industrianläggningar och genom införandet av en omfördelningsmekanism som ger nya medlemsstater möjlighet att auktionera fler utsläppsrätter. Hur jämför den slutliga texten med kommissionens ursprungliga förslag. De klimat - och energimål som överenskommits vid Europeiska rådets vårmöte 2007 har bibehållits och kommissionens övergripande arkitektur EU-systemet för utsläppsrätter är intakt Det vill säga att det kommer att finnas ett EU-täckande utsläppsbelopp på antalet utsläppsrätter och detta lock kommer att minska årligen längs en linjär trendlinje som kommer att fortsätta efter utgången av den tredje handelsperioden 2013-2020 Huvudskillnaden jämfört med förslaget är att auktionering av utsläppsrätter kommer att fasas in långsammare. Vilka är de viktigaste förändringarna jämfört med kommissionen s pr Oposal. Sammanfattningsvis är de huvudsakliga ändringar som gjorts i förslaget följande: Vissa medlemsstater får få ett frivilligt och tillfälligt undantag från regeln att inga utsläppsrätter ska tilldelas gratis till elproducenter från och med 2013 att göra undantag är tillgängligt för medlemsstater som uppfyller vissa villkor som gäller koppling av elnätet, andel av ett enda fossilt bränsle i elproduktion och BNP-capita i förhållande till EU-27-genomsnittet. Dessutom är antalet gratis utsläppsrätter som en medlemsstat kan allokera till kraftverk begränsas till 70 koldioxidutsläpp av relevanta anläggningar i fas 1 och sänks därefter under åren. Dessutom kan fri tilldelning i fas 3 endast ges till kraftverk som är i drift eller under uppbyggnad senast slutet av 2008 Se svar på fråga 15 nedan. Det kommer att finnas mer information i direktivet om vilka kriterier som ska användas för att bestämma sektorer eller delsektorer d eemed att bli utsatt för en betydande risk för koldioxidläckage och ett tidigare offentliggörande av kommissionens lista över sådana sektorer 31 december 2009 Dessutom kommer anläggningar i alla exponerade branscher att bli föremål för granskning när ett tillfredsställande internationellt avtal uppnås 100 gratis utsläppsrätter i den utsträckning som de använder den mest effektiva tekniken Den fria allokering till industrin är begränsad till andelen utsläpp av dessa industrier i de totala utsläppen 2005-2007. Det totala antalet utsläppsrätter som tilldelas gratis till anläggningar inom industrisektorer kommer att minska årligen i linje med minskningen av utsläppstaket. Medlemsstaterna kan också kompensera vissa installationer för CO 2 - kostnader som överförs i elpriserna om CO 2 - kostnaderna annars skulle kunna utsätta dem för risken för koldioxidläckage. Kommissionen har åtagit sig att ändra gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd i detta avseende Se svar på fråga 15 nedan. Auktionsnivå av utsläppsrätter för icke-exponerade industrier kommer att öka på linjärt sätt som kommissionen föreslagit, men snarare än att nå 100 år 2020 kommer det att nå 70, i syfte att nå 100 år 2027. Enligt kommissionens förslag 10 av Ersättningarna för auktionering kommer att omfördelas från medlemsstater med hög inkomst per capita till dem med låg inkomst per capita för att stärka den senare finansiella kapaciteten att investera i klimatvänlig teknik. En avsättning har lagts till för en annan omfördelningsmekanism med 2 av auktionerade utsläppsrätter för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 utsläpp av växthusgaser jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Andelen av auktionsintäkter som medlemsstaterna rekommenderas att använda för att bekämpa och anpassa sig till klimatförändringar, huvudsakligen inom EU, men också i utvecklingsländer, höjdes från 20 till 50. Texten ger upphov till det föreslagna tillåtna Användningsnivå för JI CDM-krediter i 20-scenariot för befintliga operatörer som fick de lägsta budgetarna att importera och använda sådana krediter i förhållande till tilldelningar och tillgång till krediter under perioden 2008-2012 Nya sektorer, nya aktörer under perioden 2013-2020 och 2008-2012 kommer också att kunna använda krediter Den totala mängden krediter som får användas kommer dock inte att överstiga 50 av minskningen mellan 2008 och 2020. På grund av en strängare utsläppsminskning i samband med ett tillfredsställande internationellt avtal Kommissionen skulle kunna tillåta ytterligare tillgång till CER och ERU för operatörer i gemenskapssystemet Se svar på fråga 20 nedan. Förskottet från auktionering av 300 miljoner utsläppsrätter från reserven för nya aktörer kommer att användas för att stödja upp till 12 demonstrationsprojekt och projekt för insamling och lagring av koldioxid demonstrera innovativ teknik för förnybar energi Ett antal villkor är knutna till denna finansieringsmekanism Se svar på fråga 30 nedan. Möjligheten att välja Utan små förbränningsanläggningar förutsatt att de är föremål för likvärdiga åtgärder har utvidgats till att omfatta alla små anläggningar oavsett verksamhet har utsläppströskeln ökats från 10 000 till 25 000 ton koldioxid per år och den kapacitetsgräns som förbränningsanläggningar måste uppfylla dessutom har ökats från 25 MW till 35 MW Med dessa ökade tröskelvärden blir andelen täckta utsläpp som potentiellt kan uteslutas från utsläppshandeln betydande och följaktligen har en avsättning lagts till för att möjliggöra en motsvarande minskning av EU - brett övertäckningsbidrag. Om det fortfarande finns nationella fördelningsplaner NAPs. No I sina nationella handlingsplaner för de första 2005-2007 och andra handelsperioderna 2008-2012 bestämde medlemsstaterna den totala kvantiteten utsläppsrätter som skulle utfärdas och hur de skulle Tilldelas de berörda installationerna Detta tillvägagångssätt har genererat betydande skillnader i fördelningsregler, vilket skapar en inbyggnad centralt för varje medlemsstat att gynna sin egen industri och har lett till stor komplexitet. Från och med den tredje handelsperioden kommer det att finnas en gemensam EU-täckning och utsläppsrätter kommer att fördelas på grundval av harmoniserade regler. behöver inte längre. Hur kommer utsläppstaket i fas 3 att fastställas. Reglerna för beräkning av EU-täckande cap är följande. Från och med 2013 kommer det totala antalet utsläppsrätter att minska årligen på linjärt sätt. Utgångspunkten för detta linje är den genomsnittliga totala kvantiteten utsläppsrätter fas 2 cap som ska utfärdas av medlemsstaterna för perioden 2008-12, justerat för att återspegla systemets bredda räckvidd från och med 2013 samt alla små anläggningar som medlemsstaterna har valt att utesluta den linjära faktor med vilken årsbeloppet ska minska är 1 74 i förhållande till fas 2-cap. Utgångspunkten för bestämning av den linjära faktorn 1 74 är den 20 totala minskningen av växthusgaser jämfört med 1990, vilket är e kvivalent med en 14 minskning jämfört med 2005 Emellertid krävs en större minskning av EU ETS, eftersom det är billigare att minska utsläppen i ETS-sektorerna. Divisionen som minimerar den totala reduktionskostnaden uppgår till 21 minskning av utsläppen i EU: s utsläppsrätter i jämförelse med 2005 senast 2020.a En minskning på cirka 10 jämfört med 2005 för de sektorer som inte omfattas av EU: s system för utsläppsrätter. Den 21 minskningen 2020 resulterar i en utsläppsränta i 2020 med högst 1720 miljoner utsläppsrätter och innebär en genomsnittlig fas 3 cap 2013 till 2020 med cirka 1846 miljoner utsläppsrätter och en minskning med 11 jämfört med fas 2-cap. Alla absoluta siffror motsvarar täckningen i början av andra handelsperioden och därför tar inte hänsyn till luftfart, vilket kommer att läggas till i 2012 och andra sektorer som kommer att läggas till i fas 3. Slutsiffrorna för de årliga utsläppstakarna i fas 3 kommer att fastställas och offentliggöras av kommissionen senast den 30 september 2010. Hur kommer utsläppstakten bortom fas 3 bestäms. Den linjära faktorn på 1 74 som används för att bestämma fas 3-kepset kommer att fortsätta att gälla utöver handelsperiodens slut 2020 och kommer att bestämma capen för den fjärde handelsperioden 2021-2028 och därefter. Den kan revideras senast 2025 senast Faktum är att betydande utsläppsminskningar på 60-80 jämfört med 1990 kommer att behövas senast 2050 för att nå det strategiska målet att begränsa den globala genomsnittliga temperaturhöjningen till inte mer än 2 C över preindustriella nivåer. En EU-omfattande lock om utsläppsrätter kommer att fastställas för varje enskilt år. Detta kommer att minska flexibiliteten för de berörda installationerna. Inte flexibiliteten för installationerna kommer alls att minska. Under några år måste utsläppsrätterna som auktioneras och distribueras utfärdas av de behöriga myndigheterna genom 28 februari Den sista dagen för operatörerna att lämna in utsläppsrätter är den 30 april året efter det år då utsläppen ägde rum. Således får operatörerna ersättningar för det aktuella året innan de måste överge utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp för föregående år. Tillgångar är giltiga under hela handelsperioden och eventuella överskottsersättningar kan nu bankas för användning i efterföljande handelsperioder. I detta avseende kommer inget att förändras. Systemet kommer att förbli baserat på handelsperioder , men den tredje handelsperioden kommer att vara åtta år, från 2013 till 2020, i motsats till fem år för andra fasen 2008-2012. För den andra handelsperioden bestämde medlemsstaterna generellt att fördela lika stora mängder utsläppsrätter för varje år. linjär minskning varje år från 2013 kommer bättre att motsvara de förväntade utsläppstrenderna under perioden. Vad är de preliminära årliga utsläppsnivåerna för perioden 2013-2020. De preliminära årliga capen siffrorna är följande. Dessa siffror är baserade på omfattningen av ETS som gäller i fas 2 2008-2012 och kommissionens beslut om de nationella fördelningsplanerna för fas 2, som uppgår till 2083 miljoner ton Th ese siffror kommer att anpassas av flera skäl. För det första kommer anpassningen att göras för att ta hänsyn till utvidgningarna av räckvidd i fas 2, förutsatt att medlemsstaterna underbygger och verifierar deras utsläpp som härrör från dessa förlängningar. För det andra kommer justeringar att göras med avseende på ytterligare förlängningar av ETS: s räckvidd under den tredje handelsperioden För det tredje kommer eventuella opt-out av små anläggningar att leda till en motsvarande minskning av kretskortet. För det fjärde beaktar siffrorna inte inslaget av luftfart eller utsläpp från norge, Island och Liechtenstein. Vilka utsläppsrätter fortfarande tilldelas gratis. Dina industrianläggningar kommer att få övergångsfri fördelning. I de medlemsstater som är berättigade till frivilligt undantag kan kraftverk, om medlemsstaten bestämmer det, också få gratis utsläppsrätter. Det är uppskattat att minst hälften av de tillgängliga utsläppsrätterna från och med 2013 kommer att auktioneras. Medan majoriteten av utsläppsrätterna har tilldelats kostnadsfritt till installationer under första och andra handelsperioder föreslog kommissionen att auktionering av utsläppsrätter skulle bli grundprincipen för tilldelning. Det beror på att auktionering bäst säkerställer systemets effektivitet, öppenhet och enkelhet och skapar det största incitamentet för investeringar i en ekonomi med låga koldioxidutsläpp Det överensstämmer bäst med principen att förorenaren betalar och undviker att ge vanliga vinster till vissa sektorer som har gått över den teoretiska kostnaden för utsläppsrätter till sina kunder trots att de erhålls gratis. Hur kommer utsläppsrätter utdelas gratis. 31 december 2010 kommer kommissionen att anta EU-omfattande regler som kommer att utarbetas enligt ett kommittéförfarande. Kommittéförfaranden Dessa regler kommer att harmonisera allokeringarna fullständigt och således kommer alla företag i hela EU med samma eller liknande aktiviteter att omfattas av samma regler. Reglerna kommer så långt som möjligt att säkerställa att fördelningen främjar koldränta teknologier. De antagna reglerna ger så långt som möjligt är fördelningen baserad på så kallade riktmärken, ega antal utsläppsrätter per kvantitet historisk produktion. Sådana regler belönar operatörer som har vidtagit tidiga åtgärder för att minska växthusgaser, bättre återspeglar principen att förorenaren betalar och ger starkare incitament att minska utsläppen eftersom anslagen inte längre skulle bero på historiska utsläpp Alla anslag ska fastställas före början av den tredje handelsperioden och inga efterhandsjusteringar kommer att tillåtas. Vilka anläggningar kommer att få fria anslag och vilka kommer inte att Hur kommer negativa Effekterna på konkurrenskraften bör undvikas. Med tanke på deras förmåga att vidarebefordra den ökade kostnaden för utsläppsrätter är fullständig auktionering regel från och med 2013 för elproducenter. Medlemsstater som uppfyller vissa villkor för deras sammankoppling eller deras andel av fossila bränslen i elproduktion och BNP per capita i förhållande till genomsnittet i EU-27 har t han möjlighet att tillfälligt avvika från denna regel i förhållande till befintliga kraftverk Auktionsgraden 2013 ska vara minst 30 i förhållande till utsläppen under den första perioden och måste öka gradvis till 100 senast 2020 Om alternativet tillämpas, medlemsstaten måste åta sig att investera i förbättring och uppgradering av infrastrukturen, ren teknik och diversifiering av deras energimix och leverantörskällor för ett belopp som i möjligaste mån motsvarar marknadsvärdet för den fria allokeringen. Tilldelningarna till fri del kommer gradvis att fasas ut från och med 2013, med medlemsstaterna att komma överens med 20 auktioner under 2013 och öka till 70 auktioner 2020 med sikte på att nå 100 år 2027. Ett undantag kommer dock att göras för anläggningar inom sektorer som befinner sig att utsättas för en signifikant risk för koldioxidläckage. Denna risk kan uppstå om EU: s emissionshandelsprogram ökade produktionskostnaderna så mycket att företagen beslutade att flytta produktionen till områden utanför EU som inte är föremål för jämförbara utsläppsbegränsningar Kommissionen kommer att bestämma berörda sektorer senast den 31 december 2009 För att göra detta kommer kommissionen att utvärdera bland annat huruvida de direkta och indirekta ytterligare produktionskostnader som orsakas av genomförandet av ETS-direktivet som andel av bruttovärdet överstiger 5 och huruvida det totala värdet av dess export och import dividerat med det totala värdet av omsättning och import överstiger 10 Om resultatet för något av dessa kriterier överstiger 30, skulle sektorn också anses vara utsätts för en signifikant risk för koldioxidläckage. Installationer i dessa sektorer skulle få 100 av deras andel i den årligen minskade totala kvoten av utsläppsrätter gratis. Andelen utsläpp av dessa industrier är bestämd i förhållande till totala utsläpp av utsläpp från år 2005 till 2007.CO 2 kostnader vidarebefordrad i elpriserna kan också utsätta vissa installationer för risken för koldioxidläckage för att undvika sådan risk , Kan medlemsstaterna bevilja ersättning för sådana kostnader. Eftersom det inte finns ett internationellt avtal om klimatförändringar har kommissionen åtagit sig att ändra gemenskapens riktlinjer för statligt stöd till miljöskydd i detta hänseende. Enligt ett internationellt avtal som säkerställer att konkurrenter i andra delar av världen bära en jämförbar kostnad kan risken för koldioxidläckage vara försumbar. Därför kommer kommissionen senast den 30 juni 2010 att göra en djupgående bedömning av situationen för den energiintensiva industrin och risken för koldioxidutsläpp läckage mot bakgrund av utfallet av de internationella förhandlingarna och med beaktande av eventuella bindande sektorsöverenskommelser som kan ha avslutats. Rapporten kommer att åtföljas av eventuella förslag som anses lämpliga. Det kan eventuellt innefatta att upprätthålla eller justera andelen utsläppsrätter som mottas fria från ladda till industriinstallationer som är särskilt utsatta för global konkurrens eller inkl uting importörer av de berörda produkterna i ETS. Vilka kommer att organisera auktionerna och hur kommer de att utföras. Medlemsstaterna kommer att ansvara för att de utsläppsrätter som ges till dem auktioneras Varje medlemsstat måste bestämma om den vill utveckla sin egen auktionering av infrastruktur och plattform eller om det vill samarbeta med andra medlemsstater för att utveckla regionala eller EU-omfattande lösningar. Fördelningen av auktionsrättigheterna till medlemsstaterna bygger i stor utsträckning på utsläpp i fas 1 i EU: s system för handel med utsläppsrätter, men en del av rättigheter kommer att omfördelas från rikare medlemsstater till fattigare för att ta hänsyn till den lägre BNP per capita och högre utsikter för tillväxt och utsläpp bland de senare. Det är fortfarande så att 10 av rättigheterna till auktionstillägg kommer att omfördelas från medlemsstaterna med hög inkomst per capita till dem med låg inkomst per capita för att stärka den senare ekonomiska kapaciteten att investera i klimatvänlig teknik H owever har en bestämmelse lagts till för en annan omfördelningsmekanism om 2 för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 hade uppnått en minskning av minst 20 utsläpp av växthusgaser jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Nio medlemsstater dra nytta av detta En auktionering måste respektera reglerna för den inre marknaden och måste därför vara öppen för alla potentiella köpare på icke-diskriminerande villkor. Den 30 juni 2010 kommer kommissionen att anta en förordning genom kommittéförfarandet som kommer att tillhandahålla lämpliga regler och villkor för säkerställa effektiva, samordnade auktioner utan att störa utsläppsmarknaden. Hur många bidrag kommer varje auktion i medlemsstaten och hur bestäms detta belopp. Alla utsläppsrätter som inte tilldelas kostnadsfritt kommer att auktioneras? Totalt 88 av utsläppsrätter som ska auktioneras av varje medlem Staten fördelas på grundval av medlemsstatens andel av historiska utsläpp inom EU ETS för pur solidaritet och tillväxt, 12 av den totala kvantiteten fördelas på ett sätt som tar hänsyn till BNP per capita och resultaten enligt Kyotoprotokollet. Vilka sektorer och gaser som omfattas av 2013. ETS omfattar installationer som utför specificerade aktiviteter sedan starten har täckt över vissa kapacitetsgränser, kraftverk och andra förbränningsanläggningar, oljeraffinaderier, koksugnar, järn - och stålverk och fabriker som tillverkar cement, glas, kalk, tegelsten, keramik, massa, papper och papper. För växthusgaser , omfattar det för närvarande endast koldioxidutsläpp, med undantag för Nederländerna, som har valt utsläpp från kväveoxid. Från och med 2013 kommer omfattningen av ETS att utvidgas till att även omfatta andra sektorer och växthusgaser Koldioxidutsläpp från petrokemikalier , ammoniak och aluminium kommer att inkluderas, liksom N2O-utsläpp från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyokalsyra och perfluorkolväten från aluminiumsektorn. fångst, transport och geologisk lagring av alla växthusgasutsläpp kommer också att täckas. Dessa sektorer kommer att få ersättning gratis enligt EU-omfattande regler, på samma sätt som andra industrisektorer som redan omfattas. Från och med 2012 kommer luftfart också att inkluderas i EU ETS. Will små anläggningar utesluts från tillämpningsområdet. Ett stort antal installationer som emitterar relativt låga koldioxidutsläpp omfattas för närvarande av ETS och det har höjts bekymmer över kostnadseffektiviteten av deras införlivande. Från och med 2013 har medlemmen States will be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions The installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals The installati ons may be excluded from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions. How many emission credits from third countries will be allowed. For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emission-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020 For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1 6 billion credits over the period 2008-2020 In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of the ir allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4 5 of their verified emissions during the period 2013-2020 For the aviation sector, the minimum access will be 1 5 The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol s Joint Implementation JI mechanism covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol or Clean Development Mechanism CDM for projects undertaken in developing countries Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units ERUs while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions CERs. On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-201 2 will be accepted in the period 2013-2020 Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement However, once an international agre ement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests. No Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry LULUCF projects which absorb carbon from the atmosphere It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons. LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and i mpose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outsid e the EU, and may provide a model for future expansion In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS. Yes Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are ther e measures in place to ensure that the price of allowances won t fall sharply during the third trading period. A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expec ted to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind availability of renewable energy and temperature demand for heating and cooling etc A degree of uncertainty is inevitable for such factors The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems. Yes One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity such as a state or group of states under a federal system which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work. Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry This is the Community Registry, which is distinc t from the registries of Member States Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements. The Commission will adopt a new Regulation through the comitology procedure by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market. Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 new entrants The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council. The European Parliament s Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Counc il in spring 2007 This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances i e 45 million allowances available for this purpose The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS. When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.What are the next steps. Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009 This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012.The Commission has already started the work on implementation For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing list of sectors due end 2009 Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning due by June 2010 , the harmonised allocation rules due end 2010 and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers due end 2011.Ministero dell Ambiente e della Tutela del Territorio e del Mare. Il campo di applicazione del sistema ETS per il III periodo 2013 - 2020 per gli impianti stazionari.1 Il campo di applicazione del sistema ETS per il III periodo 2013 - 2020 per gli impianti stazionari. La direttiva 2009 29 CE pdf, 1 070 MB che modifica la direttiva 2003 87 CE pdf, 148 KB ha esteso il campo di applicazione del sistema comunitario di scambio delle quote di emissione d i gas a effetto serra La direttiva 2009 29 CE stata recepita nell ordinamento italiano recepito con decreto legislativo 13 marzo 2013, n 30 pdf, 4 931 MB come modificato dal decreto legislativo 2 luglio 2015, n 111 pdf, 1 638 MB. Ai sensi del paragrafo 3 dell allegato I della direttiva 2009 29 CE, sono ricompresi nel campo di applicazione Emissions Trading tutti i tipi di unit ed in particolare. pile a combustibile. unit di chemical looping combustion. post-combustori termici o catalitici. Sono ricompresi nel campo di applicazione gli impianti che raggiungono la soglia prevista per l attivit cio. Potenza termica installata di 20 MW. Capacit produttiva a seconda dell attivit svolta. Nel caso in cui nell impianto siano svolte due o pi attivit per il quale la soglia minima sia individuata in maniera differente l una dall altra, per la verifica dell inclusione si dovr verificare. se entrambe le soglie vengono superate, allora la soglia non espressa come potenza termica nominale totale ha la preced enza sull altra, e l impianto viene incluso nell ETS come facente capo all attivit corrispondente alla soglia. se solo una delle soglie di capacit viene superata l impianto incluso nell ETS come facente parte della relativa attivit. se nessuna delle soglie viene superata allora l impianto non incluso nell ETS. Ai fini della verifica del raggiungimento della soglia di capacit di 20 MWt, non devono essere prese in considerazione le unit con una potenza termica nominale inferiore a 3 MWt e le unit che utilizzano esclusivamente biomassa Tra le unit che utilizzano esclusivamente biomassa rientrano quelle che utilizzano combustibili fossili solo in fase di avvio o di arresto. Tuttavia qualora a seguito della verifica del raggiungimento della soglia di capacit di 20 MWt risulti che l impianto ricada nel campo di applicazione, tenuto comunque al monitoraggio e alla rendicontazione delle emissioni di CO2 provenienti dalle unit con una potenza termica nominale inferiore a 3 MWt e dalle unit che utilizzano esclusivamente biomassa. Al fine di agevolare la verifica del campo di applicazione la Commissione ha predisposto la seguente linea-guida. Si raccomanda la lettura della documentazione disponibile Quesiti specifici possono essere inviati al seguente indirizzo di posta elettronica.3 Esclusione dal campo di applicazione per gli inceneritori. L articolo 2, comma 2, del 30 2013 e s m i prevede l esclusione dal campo di applicazione di tutti gli impianti di incenerimento che trattino annualmente, per pi del 50 per cento in peso rispetto al totale dei rifiuti trattati, le seguenti tipologie di rifiuti. a Rifiuti urbani. b Rifiuti pericolosi. c Rifiuti speciali non pericolosi prodotti da impianti di trattamento, alimentati annualmente con rifiuti urbani per una quota superiore al 50 per cento in peso. Il modello, debitamente compilato e sottoscritto con firma digitale, nonch accompagnato da un attestato di verifica rilasciato da un verificatore accreditato ai sensi dell articolo 35 del d ecreto, dovr essere inviato al Comitato per l approvazione agli indirizzi e-mail e entro le h 12 00 del 31 ottobre 2013 indicando nell oggetto dell e-mail Impianto XXXXXXX, comunicazione incenerimento rifiuti, dove con xxxx si intende il nome dell impianto. Nel caso in cui fosse necessario allegare alla comunicazione di cui sopra ulteriori evidenze documentali, si richiede di includere i file in cartelle in di dimensioni non superiori ai 5MB utilizzando, se necessario, pi di una e-mail. In data 14 ottobre il Comitato ha pubblicato le seguenti Domande e Risposte FAQ pdf, 80 KB in merito alla compilazione del modello per la comunicazione dei dati e la verifica dello stesso Inoltre, stato predisposto un modello per la dichiarazione sostitutiva doc, 30 KB per i gestori degli impianti di trattamento dei rifiuti. Il Comitato ha approvato la Delibera 28 2013 pdf, 44 KB nel quale riportato l elenco degli inceneritori esclusi dal campo di applicazione ai sensi dell articolo 2 del decreto legisl ativo medesimo. Ultimo aggiornamento 04 novembre 2015.

No comments:

Post a Comment